CB radio na rowerze, nowoczesna łączność – Zello Walkie Talkie

Technikalia Dodaj komentarz

Efektywna komunikacja z jadącym rowerzystą wydaje się sporym wyzwaniem. Odrębną rzeczą jest bezpieczeństwo  (głównie rowerzysty) prowadzącego rozmowę. Zakładam więc, że telefon, w czasie jazdy, nie znajduje się w ręce, trzymany przy uchu, a umocowany jest w uchwycie na kierownicy / mostku / ramie i rozmowa toczy się przez głośnik lub zestaw słuchawkowy/bluetooth.

Dotychczas jedyny stosowany sposób komunikacji to telefon komórkowy. Ten sposób, w kontekście jazdy na rowerze, ma jedną zaletę, a za to całą listę wad. Zaletą jest niewątpliwie skuteczność, wykręcamy numer do kolarza lub on wykręca do nas i ucinamy pogawędkę. Niestety jest spora lista wad:

  • bardzo kłopotliwe i niebezpieczne wybieranie numeru docelowego w czasie jazdy,
  • łączność, w większości przypadków, jeden do jeden,
  • brak możliwości komunikacji ad-hoc,
  • możliwość rozmowy grupowej, ale okupiona czasochłonną i skomplikowaną procedurą zestawienia konferencji,
  • brak możliwości porozumiewania się z przypadkowymi osobami na trasie (np. informacje o zdarzeniach),
  • brak możliwości zestawienia łączności wielu do wielu,
  • ogromnie utrudnione wysyłanie serii pojedynczych informacji, ze względy na problem wybierania numeru.

Jeżdżąc samochodem, używam CB radia, ma sporo wad, ale pozwala na dynamiczną łączność na trasie i jest, co tu dużo mówić, bardzo przydatne. Gdyby tak można było jadąc rowerem…

W tym kontekście, bardzo często, jadąc rowerem, szczególnie długie ultramaratony, po kilkaset kilometrów, myślałem o takim CB radiu, ale dla rowerzystów. Fajnie byłoby móc pogadać z innymi na trasie, zapytać gdzie kto jest, zapytać o utrudnienia, czy chociażby komunikować się bezproblemowo w kilkanaście osób przed jakąś ustawką, czy wycieczką rowerową. Mając CB nie musimy znać numerów telefonów innych osób, wystarczy mieć sprzęt, nacisnąć i mówić, za chwilę słuchać lub tylko słuchać co tam nawijają inni :-)

Niestety tradycyjne rozwiązania CB radio są niemożliwe do zastosowania na rowerach, ze względu na rozmiar, wagę, system antenowy i przede wszystkim problem z zasilaniem (12-24V i spory pobierany prąd). Gdyby ktoś się na to odważył, byłby po pierwsze sam, a po drugie, reszta ekipy umarłaby ze śmiechu ;-)

Tymczasem, technologia idzie do przodu i zupełnie niedawno pojawiła się możliwość posiadania CB radio na rowerze :-) . Mało tego, jest to hybryda zalet telefonu komórkowego i zalet klasycznego CB radio, praktycznie bez wad obu składowych technologii.

Główną wadą rozwiązania, o którym, za chwilę więcej, jest konieczność konieczność bycia w zasięgu sieci i posiadania w telefonie komórkowym wykupionego pakietu internetowego. I to chyba jedyna wada. Ale zasięg jest coraz lepszy, a ceny pakietów są już tak niskie, że trudno to kwalifikować jako znaczącą wadę.

Przejdźmy zatem do zalet opisywanego, przeze mnie rozwiązania:

  • wysoka dostępność sprzętu nadawczo-odbiorczego (pokażcie mi kogoś, kto nie ma teraz smartfona),
  • podniesienie bezpieczeństwa w razie wypadku czy innej groźnej sytuacji,
  • zerowe koszty wdrożenia – wystarczy zainstalować bezpłatną aplikację,
  • całkowita analogia działania, jak CB radio,
  • nieograniczony zasięg (w przeciwieństwie do klasycznego CB),
  • automatyczne nagrywanie komunikatów, więc można odsłuchać za chwilę,
  • brak konieczności posiadania słuchawek – komunikacja przez głośnik,
  • nasłuchiwanie nie wymaga żadnych operacji z naszej strony,
  • nadawanie wymaga naciśnięcia ekranu (jeden duży obszar),
  • możliwość nasłuchiwanie wielu kanałów na raz,
  • łatwość nawiązywania połączeń ad-hoc do wielu osób na raz,
  • możliwość komunikacja jeden do wielu oraz wielu do wielu,
  • możliwość komunikacji prywatnej,
  • prosta i wygodna obsługa,
  • łatwość konfiguracji, nawet dla „zielonych” w technologiach komórkowych.

Takie rowerowe CB radio, to świetne dopełnienie komunikacji np na fejsbukowych grupach rowerowych. Wystarczy zapytać na kanale i usłyszy nas ktoś kto akurat nie przegląda fejsbuka, albo co ciekawsze jest juz na trasie, możemy kibicować jednej osobie, a nawet całej grupie. Łatwo się umówić, odnaleźć na trasie. Możliwości są ograniczone wyłącznie naszą wyobraźnią :-)

Czas najwyższy pobawić się tym rowerowym CB radiem. Poniżej krótki tutorial, jak zaistnieć i szybko się podłączyć do grup, a więc:

Wejdź do sklepu Google Play, znajdź i zainstaluj bezpłatną aplikację Zello PTT Walkie-Talkie

Ściągnij i zainstaluj aplikację Zello

Uruchom aplikację i załóż konto, podając wszystkie wymagane dane.

Po ukończonej poprawnie rejestracji, należy przetestować ustawienia audio. W tym celu wejdź na zakładkę kontakty i kliknij na kontakcie ECHO. A następnie naciśnij pole z mikrofonem na środku ekranu i zacznij mówić. Po zwolnieniu przycisku, powinno się usłyszeć swój, przed chwilą puszczony w „eter” głos. Jeśli się słyszysz, to czas na podłączenie się do kanałów rowerowych.

Odpalone kanały dla kilku najbardziej popularnych i licznych grup rowerowych:

kanały Ultramaratonów Pucharu Polski dla zawodników i kibiców:

kanały innych ultramaratonów kolarskich:

moje prywatne :-)

  • kanał Systemu Śledzenia GPS, live tracking: obserwuj.online
  • kanał dla moich znajomych i kibiców: Sławek Bikeman – tu możesz się skontaktować, jak coś nie jest jasne.

Wejdź na zakładkę Kanały i w prawym dolnym rogu naciśnij na ikonę Dodaj kanał, a następnie kliknij Znajdź kanał. Wpisując tytuł, któregoś z powyższych kanałów w wyszukiwarce, będzie możliwość dodania i komunikacji zbiorowej, jak przez klasyczne CB radio.

Rowerowe Wypady Wrocław

 

Jeśli chcecie otrzymywać informacje nawet wtedy kiedy nie jesteście aktywni na kanale, należy kliknąć na ikonie potencjometrów, w prawym dolnym rogu i zaznaczyć Odbieranie wywołań z tego kanału: Zawsze.

Screenshot_20181005-184807_Zello (640x480)

Miłej zabawy i owocnych rozmów. Do usłyszenia i zobaczenia się na trasie :-)

Sławek Bikeman

Zostaw odpowiedź

WP Theme & Iconki autorstwa N.Design Studio, tłumaczenie: Szablony Wordpress
Wpisy RSS Komentarze RSS Zaloguj się